Kako lahko pomagam prijatelju, ki se samopoškoduje?

Ko se samopoškoduje nekdo, ki nam je blizu, je pogosta prva reakcija šok. Veliko energije in skrbi je koristno preusmeriti spodbujanju h komunikaciji. Tisti, ki se samopoškoduje, pogosti čuti osamljenost, odrinjenost, občutek krivde ali pa ima občutek, da ga nihče ne razume. Največ, kar lahko najbližji ponudi, je RAZUMEVANJE, OBČUTEK SPREJETOSTI, POSLUŠANJE IN SKRB ZA TO OSEBO. Potrebujemo pa tudi sodelovanje zdravnikov in drugih strokovnih delavcev, ki imajo znanje in izkušnje.

Preden te povabim na korake pomoči, pa želim, da veš, da si vedno na prvem mestu ti. Želim, da veš, da je zelo pomembno, da vsakem od teh korakov poskrbiš zase, da si ti dobro. Če kje od teh korakov začutiš, da mu nisi kos, se USTAVI, in si vzemi ČAS ZASE. Prijateljska podpora je zelo potrebna, ampak ni nadomestilo za strokovno pomoč!

Vabim te, da se SPREHODIVA SE PO KORAKIH POMOČI:
1. NIKOLI NE OBSOJAJ IN NE POSTAVLJAJ POGOJEV
Prvi korak k pomoči osebi, ki se samopoškoduje, je zagotovo STRPNOST, IZOGIBANJE OBTOŽEVANJU in ODPRTOST ZA POSLUŠANJE. Potrebuje odnos, v katerem se počuti varno, sprejeto in normalno. Z obsojanjem bomo prijatelja le odvrnili od sebe in morda se zgodi, da ti ne bo zaupal več. Ob tem ga je lahko strah, da ne bomo želeli več biti njihovi prijatelji. Odločitev, da nekomu zaupaš, je TEŽKA in zahteva veliko POGUMA.

2. NABIRANJE INFORMACIJ 
V pomoč ti bodo informacije o tem, kaj samopoškodovanje pomeni. Z večjim razumevanjem te stiske boš lažje bolj sočuten, razumljiv in odprt do tega vedenja.

3. POGOVOR 
Prijatelju povejmo, da tega vedenja ne obsojamo, in da bi mu radi pomagali, kolikor je v naši moči. Včasih se lahko zgodi, da se o tem ne bo želel pogovarjati. Takrat mu lahko rečemo, da smo tu na voljo, ko bo za to pripravljen. Zelo važno je, da vzpostaviš ZAUPANJE in daš ČAS osebi, ki ga potrebuje. Mogoče lahko o svojih občutkih tudi kaj ZAPIŠE (v obliki pisma ali sporočila), če je osebna komunikacija preveč naporna zanj.

4. POSKUŠAJ RAZUMETI NJEGOVA ČUSTVA
Če se nekdo samopoškoduje, nikakor ne pomeni, da je slaba oseba. V ozadju so MOČNA ČUSTVA, s katerimi se ne zna spopasti na drugačen način, kot da se npr. poreže. Lahko mu poveš, da RAZUMEŠ njegova čustva. Poveš lahko tudi, da želiš pomagati pri raziskovanju drugačnih načinov za spopadanje s težkimi čustvi. NIKOLI pa ne reci: »Pa saj ti ne more biti tako hudo v življenju…«.

5. RAZISKOVANJE NOVIH, NEŠKODLJIVIH OBLIK VEDENJA 
Ko raziskujemo nove, drugačne oblike vedenja za izražanje čustev, lahko pomaga sprehod v naravi, tek, kričanje, trganje časopisnega papirja, igranje glasbe, ples, dihalne vaje… Pomagajo lahko tudi trakovi za zapestje, ki jih prijatelj razteguje, ko začuti potrebo po samopoškodovanju, risanje z rdečim flomastrom po koži ali držanje pesti ledu. Morda lahko primeren način poiščeta skupaj s prijateljem. Zgornji našteti načini pomagajo le na kratek rok in niso nadomestilo za strokovno pomoč.

6. POIŠČITA STROKOVNO POMOČ
Prava izbira psihoterapevta je zelo važna – strokovnjak, ki ima znanje in izkušnje, lahko zelo pomaga na poti k ozdravitvi, uspeh zdravljenja pa je najbolj odvisen od prijateljeve motivacije.

7. ZAUPAJ PRIJATELJEVE TEŽAVE NEKOMU DRUGEMU 
To je lahko bližnja oseba, ki mu zaupaš, in ne bo obsojala, pač pa pomagala – npr. prijatelj, učitelj, starši, svetovalna služba v šoli.
S prijateljem se pogovori, da je zelo pomembno, da o tem govori ali govoriš z nekom od odraslih. Zdravljenje s psihoterapija zelo pomaga.

8. OSTANI DOBER ZGLED TVOJEMU PRIJATELJU 
Zelo je pogumno od tebe, da pomagaš svojemu prijatelju na najboljši možen način. Če mu prisluhneš, ga razumeš, si tu zanj in sprejmeš njegovo ravnanje, si naredil zelo veliko.

Na TOM Telefonu na 116 111 smo TUKAJ ZATE svetovalci_ke, ki smo pripravljeni SLIŠATI tvojo stisko in se o njej POGOVORITI.

V kolikor ti je lažje, nam lahko pišeš na tom@zpms.si ali pa poklepetaš z nami v klepetalnici.