Vsa čustva so OK

Ni pravih ali napačnih čustev, so le bolj ali manj prijetna čustva. Med seboj so si enakovredna.

Vsak dan se srečuješ z različnimi čustvi. Omogočajo nam preživetje in na podlagi njih lažje delaš odločitve in postaviš, ko ti nekaj ni všeč. Med seboj nas čustva združujejo, prek njih komuniciramo drug z drugim. Nekatera so prijetna, druga malo manj.

Vsa čustva so OKEJ, dobro pa je, da poiščeš zdrav način, kako jih izražati. Ljudje smo si različni, in tvoj prijatelj lahko morda drugače reagira na jezo ali žalost, kakor ti.

Veselje, strast, radovednost, navdušenje, sreča… Vse te prijetne občutke brez sramu deliš med ljudi okoli sebe. Počutiš se dobro in imaš več energije. 

Strah, sram, jeza, krivda, žalost, užaljenost, ljubosumje se slišijo malo manj prijetno. Lahko čutiš pospešeno dihanje, napetost v mišicah, bolj se potiš. Naprimer. Ko te je sram, bi se najraje nekam umaknil_a. Ko si jezen, bi nekam udaril. Ko čutiš strah, bi najraje zbežal

Vsa zgoraj našteta čustva so naravna, sprožijo se v določenih situaciji v naših možganih. Če jih potlačiš v sebi, se lahko počutiš utrujeno, otopelo, depresivno. Če negativna čustva trajajo predolgo časa, lahko škodijo zdravju.

1. Kako naj se odzivam na svoje občutke in čustva?
Čustev ne skrivaj, ne izogibaj se jih in jih ne zanikaj! Tako čustva le potlačiš, kasneje lahko postanejo še močnejša. Fino je, da se naučiš PREPOZNATI svoje občutke, in jih na neškodljiv način IZRAŽATI. Zakaj je to tako važno? Ko se o svojih občutkih pogovoriš, se nekako očistiš, sprostiš zakrčeno telo (morda s tekom) in tako prepustiš prijetnejšim čustvom.

2. Kako lahko svojemu telesu pomagaš izraziti čustva, se pomiriti?

  • ukvarjaj se s športom,
  • pojdi na sprehod v naravo,
  • kriči v blazino, 
  • pleši in poj, 
  • trgaj časopisni papir,
  • jok pomaga olajšati bolečino,
  • druženje s hišnim ljubljenčkom, 
  • stiskaj blazino, najljubšo igračo,
  • poslušaj glasbo,
  • neguj samega sebe 
  • pogovori se s prijateljem_ico…

3. Si za to, da si pri izražanju čustev ustvarjalen? 

  • Opiši, nariši ali pobarvaj čustvo, ki ga čutiš. Čimbolj podrobno – je to morda žalost, jeza, sram? Kakšne barve je? Kakšne oblike je? Kje v telesu čutiš ta občutek?
  • piši si dnevnik občutkov! 
  • igranje inštrumentov sprošča (kitara, klavir, harmonika, boben…)
  • imaš tudi ti kakšno ustvarjalno idejo?

Naj bodo čustva prijetna ali neprijetna – PRISLUHNI JIM. O tem, kar čutiš, se lahko z nekom pogovoriš, ki mu zaupaš (prijatelji, družina, svetovalna služba, TOM Telefon 116 111…).