Skip to main content

Projekti

1) Center za varnejši internet

Projekt izvajamo Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede, Zavod Arnes, Zveza prijateljev mladine Slovenije in Zavod MISSS – Mladinsko informativno svetovalno središče Slovenije, financira pa ga Agencija HADEA pri Evropski komisiji in Ministrstvo za digitalno preobrazbo.

Center za varnejši internet je sestavljen iz 3 točk:

1. Točka osveščanja o varni rabi interneta in novih tehnologijah – Safe.si

Njen namen je ozaveščanje ciljnih skupin (otroci, mladostniki, starši, učitelji in socialni delavci) prek različnih aktivnosti, izobraževanj, delavnic, gradiv, promocij, medijskih kampanj o tem, kako varno in odgovorno uporabljati internet in digitalne naprave.

2. Prijavna točka – Spletno oko

Ponuja anonimno spletno prijavo nezakonitih spletnih vsebin – posnetkov spolne zlorabe otrok, ki jih lahko uporabnik, če nanje naleti na spletu, prijavi na www.spletno-oko.si.

3. Svetovalna linija za težave na spletu – TOM telefon

Na TOM telefon se lahko otroci in mladostnik in njihovi starši obrnejo, kadar imajo vprašanja, dileme ali so v stiski zaradi težav, povezanih z uporabo spleta in digitalnih naprav.

2) LOGOUT&RESTART  

LOGOUT&RESTART je program varne, zdrave in uravnotežene uporabe spleta ter zdravljenja digitalnih zasvojenosti.

Nosilec projekta je LOGOUT – Zavod Nora, center sodobnih zasvojenosti. Partnerji projekta pa smo Zveza prijateljev mladine Slovenije, Zavod Vozim, Slovensko združenje za preprečevanje samomora in NIJZ. Projekt financira Ministrstvo za zdravje v sklopu Javnega razpisa za sofinanciranje programov varovanja in krepitve zdravja do leta 2025.

Ob Svetovnem dnevu otroka, 20. novembra 2024, smo v sodelovanju z LOGOUT-om in Zavodom Vozim predstavili kampanjo "Ko bom velik-a, bom ...", ki opozarja na pomembno vlogo staršev in odraslih v življenju otrok. Zavedati se moramo, da so naši najmlajši tihi opazovalci, ki vsrkavajo vzorce vedenja in jih kasneje posnemajo. Vsako naše dejanje vpliva na njihov razvoj in vrednote, zato je ključno, da ostanemo – ali postanemo – odgovorni ter zavestni svojih dejanj.

Središče kampanje so kratke zgodbe, ki z vidika otroka osvetljujejo negativne posledice posnemanja vedenja staršev. Oglasi vsebujejo izjave otrok, kot so: »Ko bom velik, bom kot mami in oči – nikoli ne bom objel,« »Ko bom velika, bom kot mami – ves čas na telefonu,« ali »Ko bom velik, bom kot oči – divjal skozi naselje.«

Vsak naš korak, vsaka naša beseda vpliva na to, kakšni bodo naši otroci. Zato je izjemnega pomena, da smo odgovorni in postanemo zgled, ki ga bodo ponosno posnemali.

3) TOM potuje, otroke obiskuje

Vseslovensko akcijo "TOM potuje, otroke obiskuje" smo začeli izvajati 17. maja 2022, na mednarodni dan otroških telefonov. Pobuda za začetek akcije sta bila izkušnja šolanja od doma in socialne distance med epidemijo Covid-19, ki je bistveno poslabšala duševno zdravje otrok in mladostnikov. Z akcijo smo želeli otrokom in mladostnikom predstaviti pomen pogovora, jih seznaniti s TOM telefonom ter jim ga približati kot enega izmed virov pomoči, kadar se znajdejo v stiski ali potrebujejo pogovor.

prvi izvedbi akcije, ki je potekala od 17. maja 2022 do 20. novembra 2022, je sodelovalo 193 osnovnih šol. Prejeli smo 10.693 anonimnih zapisov učencev, na podlagi katerih smo izdali publikacijo »Kaj si mladi želijo, da bi odrasli vedeli o njih«. 

Glede na pozitivne odzive s strani sodelujočih šol smo se odločili, da akcijo ponovimo.

V drugi izvedbi akcije, ki je potekala od 17. maja 2023 do 17. maja 2024, je sodelovalo 167 osnovnih šol. Prejeli smo 10.313 anonimnih zapisov učencev, na podlagi katerih smo izdali poročilo »Kaj si mladi želijo, da bi odrasli vedeli o njih, 2023/2024«. 

tretji izvedbi akcije pa smo uvedli nekatere novosti, in sicer je akcija potekala strnjeno v obdobju od 18. do 29. novembra 2024, prvič pa smo k sodelovanju povabili tudi srednje šole. Akcija za srednje šole poteka pod imenom "TOM potuje, mlade obiskuje«. Novost je tudi ta, da se delavnice izvedejo le v oddelkih 4. in 7. razreda ter 2. letnika, je pa vsem učencem in dijakom na voljo TOM kotiček. V tretji izvedbi je sodelovalo 181 osnovnih in 23 srednjih šol.

Delavnica za 4. razred je povezana s temo neprimernega medvrstniškega vedenja, s čimer se otroci in mladi zelo pogosto obračajo na TOM telefon. Kar 90 % otrok med 13. in 15. letom, ki kontaktira TOM, je zaradi tega v stiski. Opažamo, da se tudi znižuje starost otrok, ko nas prvič kontaktirajo na to temo. Delavnica osvetli tudi preventivo – to so dobri medvrstniški odnosi, empatija, dobra razredna klima, medsebojno zaupanje. Delavnica je namenjena spodbujanju učencev k razmišljanju o tem, kaj lahko drugega prizadene in kaj lahko učenec naredi, ko se znajde v takšni situaciji.

Delavnica za 7. razred ozavesti pomen pogovora in to, da se reševanje vsake težave začne s pogovorom in s tem, da se nekomu zaupaš. Učenci bodo znotraj delavnice povabljeni, naj na listke anonimno zapišejo vprašanje ali temo, o kateri se ne upajo spregovoriti z odraslo osebo. Listki nam bodo v pomoč pri pripravi nadaljnjih vsebin na teme, ki so otrokom pomembne.

Delavnica za 2. letnik je namenjena raziskovanju (lastnih) virov moči.  Na TOM-u opažamo, da mladi težko spregovorijo o svojih dilemah in z njimi pogosto ostajajo sami. Naši podatki kažejo, da so najpogostejše vsebine, zaradi katerih mladi od 15 do 18 let kontaktirajo TOM, povezane s težavami znotraj družine (odnos s starši), psihičnimi težavami (depresivnost, anksioznost, slaba samopodoba), ljubezenskimi težavami in spolnostjo. Cilj je, da dijaki preko zgodb vrstnikov spoznajo svoje vire moči, ki jih do sedaj morda niso ozavestili. Želimo, da dijaki v stiski razmislijo: Kaj lahko sam naredim? Kateri so moji viri? Na koga/kam se lahko obrnem po pomoč?

Naš cilj je, da akcija TOM POTUJE postane tradicija na slovenskih šolah. Opažamo, da otroci in mladostniki težko spregovorijo o svojih dilemah in z njimi pogosto ostajajo sami. Tekom preteklih akcij je TOM telefon prejel že preko dvajset tisoč anonimnih zapisov različnih stisk in vprašanj otrok, o katerih ne zmorejo spregovoriti z odraslimi oziroma želijo to zaupati anonimnemu prijatelju. Z akcijo želimo otrokom in mladostnikom predstaviti pomen pogovora, jih seznaniti s TOM telefonom ter jim ga približati kot enega izmed virov pomoči, kadar se znajdejo v stiski ali potrebujejo pogovor.